Prosesskartlegging: Forstå og forbedre dine prosesser

Prosesskartlegging

«A bad process will beat a good person every time» - W. Edwards Deming
 

Er dine prosesser tilrettelagt for suksess?

Hvordan fungerer prosessene dine? Er aktivitetene verdiskapende for kunden? Er flyten mellom aktivitetene optimal? Er alle enige om hvordan prosessen skal utføres?

For å forbedre en prosess, må vi først forstå den. Prosesskartlegging hjelper oss med å visualisere og analysere prosessene slik de faktisk fungerer.

 

Fordeler med prosesskart

Prosesskart er visuelle verktøy som viser hvordan aktiviteter er koblet sammen for å oppnå et resultat. De brukes til formell dokumentasjon, forbedring og design av nye prosesser.

Vanligvis benyttes symboler og fargekoder for å tydeliggjøre type aktivitet. Ulike prosesskart egner seg til ulike formål, men felles for dem er at de gir bedre forståelse av roller og sammenhenger.

En dårlig prosess vil gi dårlige resultater, uansett hvor dyktige de involverte er.

 

Hvorfor bruke prosesskartlegging?

Prosesskartlegging gir oversikt, synliggjør forbedringer og klargjør roller.

Fordeler:

  • Viser helheten i prosessen
  • Gjør det enklere for alle å forstå sin rolle
  • Brukes i opplæring og forbedringsarbeid
  • Identifiserer målepunkter for forbedring
  • Synliggjør utfordringer og flaskehalser
  • Gir verdifull innsikt for videre analyse
Eksempel på prosesskart
 

Delta på vårt kurs i Verdistrømsanalyse

Lær hvordan du kartlegger og forbedrer prosesser med ulike typer prosesskart. Meld deg på kurset i Verdistrømsanalyse i dag!

 

Hvordan gjennomføre prosesskartlegging?

  1. Bestem hvilken prosess som skal kartlegges
  2. Definer prosessens start- og stoppunkt
  3. Identifiser hovedaktivitetene mellom start og stopp
  4. Inkluder beslutningspunkter og alternative veier
  5. Legg inn inspeksjoner og kontroller
  6. Identifiser forbedringsområder
Verdistrømsanalyse

For å kartlegge prosessen riktig, må vi se hvordan den faktisk utføres – ikke hvordan vi tror den fungerer. Dette innebærer å gå til der prosessen skjer, observere, stille spørsmål og involvere de som utfører arbeidet.

«Flow charts should be as simple as possible, but not simpler» - Albert Einstein
 

Still spørsmål for å forbedre prosessen

  • Hva er formålet med prosessen?
  • Hvordan måler vi om formålet er oppnådd?
  • Hvilke kvalitetskontroller gjennomføres?
  • Hva skjer hvis en kontroll ikke godkjennes?
  • Hvilke faktorer påvirker aktiviteten?
  • Er det unødvendige gjentakelser?
  • Oppstår det køer eller flaskehalser?
Prosesskartlegging
 

Ulike typer prosesskart

Det finnes mange typer prosesskart som er egnet for ulike formål. Her er noen eksempler:

  • SIPOC: Gir et overordnet bilde av prosessen og brukes ofte til prioritering.
  • Spagettidiagram: Kartlegger bevegelse og transport av mennesker, varer og informasjon.
  • Verdistrømsanalyse: Analyserer prosesstrinn og nøkkelinformasjon knyttet til flyt og verdiskaping.
  • Swimlane-diagram: Viser prosessens steg og hvem som er ansvarlig for hvert steg.
  • Prosessvariabelkart: Hjelper med å identifisere variabler som påvirker kvalitet og ytelse.

Hvilket prosesskart egner seg best for din utfordring?

 

Lean Tech hjelper deg med prosesskartlegging

Vi fasiliterer prosesskartlegginger for bedrifter. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Kontakt

Lean Tech AS | Kristoffer Robins vei 13

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Oslo, Norway

Book et møte

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig