Prosesskartlegging

Prosesskartlegging «A bad process will beat a good person every time» - W. Edwards Deming -

Hvordan er flyten i dine prosesser? Hvilke aktiviteter utføres?

Hvilke målinger gjøres underveis for å sikre kvalitet? 

Er alle enige om hvordan prosessen skal utføres?

For å forbedre en prosess må vi forstå den. Prosesskartlegging hjelper oss å forstå prosessen.

 

Fordeler med prosesskart

prosesskart

Prosesskart er visuelle verktøy som beskriver hvordan aktiviteter er knyttet sammen for å oppnå et resultat. Prosesskart brukes for formell dokumentasjon av prosesser, for forbedring av prosesser og for design av nye prosesser.

Symboler og fargekoder for å tydeliggjøre type aktivitet er vanlig å benytte. Det er mange ulike typer prosesskart som egner seg til ulike formål. Felles for dem er at de gjør det enklere for de involverte å forstå sin rolle og hvordan de passer inn i det store bildet.

Prosesskartlegging fokuserer på prosess, ikke på dem som utfører prosessen. Har du en dårlig prosess hjelper det ikke med dyktig mennesker til å utføre prosessen.

 

Prosesskart er en visuell måte å se hvordan aktiviteter henger sammen.

 

Her er noen fordeler med å benytte prosesskartlegging:

  • Det er en visuell måte å se helheten av prosessen
  • Det er lettere for alle som er en del av prosessen å forstå sin rolle og hvordan deres prosess passer inn i det store bildet
  • Prosesskart beskriver hvordan alle aktiviteter utføres og hvordan flyten er
  • Det kan brukes i forbindelse med opplæring
  • Det er lettere å bestemme målepunkter for å forbedre prosessen
  • Det vil hjelpe deg med å forstå hvor problemer oppstår,  og hvilke årsaker de kan ha
  • Det utfyller andre analytiske verktøy ved å gi kilder til data og input som kan analyseres videre
  • Det identifiserer mange viktige egenskaper med prosessen som du trenger for å gjøre forbedringer
  • Det knytter de enkelte trinnene sammen og synliggjør den totale innsatsen og flyten som er nødvendig for å møte virksomheten og kundens behov  
 

Gjennomføring av prosesskartlegging

 

verdistrømsanalyse

Prosesskartlegging utføres med følgende steg:

  1. Bestem en prosess som skal kartlegges
  2. Definer prosessen (start og stopp punkt)
  3. Kartlegg hovedprosess trinnene
  4. Kartlegg alternative veier
  5. Inkluderer inspeksjon / kontroll punker
  6. Identifiser forbedringspunkter

Det er viktig å beskrive prosessen slik den faktisk er, og ikke hvordan du tror eller ønsker at den er. Da er det viktig å gå dit prosessen faktisk skjer ("Go to Gemba"), spørre og involvere de som faktisk utfører prosessen. Still spørsmål og intervju de som er involvert i prosessen. 

Bruk gjerne gråpapapir og post-it lapper med ulike farger eller en tavle i prosesskartleggingen. Gjør det enkelt:

«Flow Charts should be as simply as possibly, but not simpler» Albert Einstein

 Når prosessen er kartlagt er det enklere å identifisere forbedringer.

 

Still spørsmål!

 

Det er spørsmål som leder til forbedringer. Tørr å utfordre etablerte sannheter og dagens praksis. Er svaret "Slik har vi alltid gjort det" er det god grunn til å spørre videre. Det er ingen dumme spørsmål. Her er eksempel på spørsmål som kan brukes i forbedringsarbeidet:

  • Hva er formålet med aktiviteten / prosessen?
  • Hvordan sikrer vi at formålet er oppnådd?
  • Gjennomføres inspeksjoner / kvalitetskontroller? Er disse inkludert?
  • Hva skjer dersom inspeksjonen / kontrollen ikke er godkjent?
  • Hva påvirker gjennomføringen av aktiviteten?
  • Hvor stor variasjon er det i målinger som gjøres?
  • Er det aktiviteter som gjøres flere ganger?
  • Er det kødannelser i prosessen?
 

Ulike prosesskart til ulike formål

 

Det er mange ulike typer prosesskart som egner seg for ulike formål. Her er noen eksempler:

  • Aktivitetsflytdiagram visualiserer flyten av aktiviteter og beslutninger mellom et start- og et stoppunkt.
  • SIPOC (Supplier - Input - Process - Output - Customer) er et overordnet prosesskart som brukes som prioriteringsverktøy. 
  • Spagettidiagram kartlegger bevegelse og transport av mennesker, varer og informasjon.
  • Verdistrømsanalyse kartlegger prosesstrinn og nøkkelinformasjon som er viktig for gjennomløpstid, flyt- og/eller ressurseffektivitet.
  • Swimlane er en variant av aktivitetsflytdiagrammet som inkluderer visuelle svømmebaner som viser hvem som er ansvarlig.
  • Prosessvariabel kartlegging hjelper deg å identifisere variabler som kan påvirke kvalitet.

Hvilket prosesskart egner seg for din utfordring?

Lean Tech fasiliterer prosesskartlegginger. Ta kontakt om du er interessert!

Prosesskartlegging er beskrevet i nettkurset "Forbedringsverktøy", se informasjon nedenfor.

 
 

Animerte videoer med forbedringsverktøy

 

Lean Techs partner Aksena har utviklet animerte e-læringsvideoer med tilsammen 30 forbedringsverktøy. 

Videoene gir deg en rask innføring i verktøyet (fra 40 sek til 9 minutt), slik at det blir enklere å planlegge og gjennomføre effektive arbeidsmøter og aktiviteter. 

Be deltakere forberede seg ved å se videoen i forkant av møte. Bruk deretter tilnærmingen som er foreslått i verktøyet for å nå målet med møtet. 

Så enkelt kan det gjøres!

 
 

Kurset inkluderer:

 
  • 30 Kapitler 
  • 30 Videoer 
  • Oversikt og tekstbeskrivelse av hvert verktøy
  • Et eller flere eksempel på anvendelse
  • Maler (dersom det er relevant) 

Takk for tilliten

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig