Dette er IKKE Lean

NOT-lean

Lean handler om flyt.

Jeg liker god flyt. Det gjelder også i trafikken. Det er greit å slippe kø og unødvendig venting.

Her om dagen opplevde jeg dårlig flyt. Like ved der vi bor, holder de på med veiarbeid.

Dette medfører at det kun er 1 kjørefil. Det er derfor satt opp lysregulering for å styre trafikken for dette veistrekket på ca. 15 m. Det er greit nok. 
 
Men: det er kanskje ikke nødvendig at begge retningene har rødt lys i ett helt minutt samtidig?

Etter å ha reagert på hvor lenge bilene i begge retninger hadde rødt lys bestemte jeg meg for å undersøke lysreguleringen litt nærmere.

Det viste seg at rødt lys hadde en varighet på 1 min og 23 sek, mens grønt lys hadde en varighet på 23 sek. Det gir en verdiskapende tid på 22 % (23 sek/106 sek).

Jeg forstår at det er nødvendig å legge inn en sikkerhetsmargin for å sikre at den siste bilen som kjørte på grønt rekker å kjøre gjennom veiarbeid området før bilen i motsatt retning får grønt. Men 1 minutts margin er kanskje å ta litt i? 

Dersom en bil kjører i 20 km/t gjennom dette veistrekket på 15 m tar dette knapt 3 sek. 1 min rødt lys i begge retninger er en overdreven margin. 

Det er lett å tenke at 1 min ikke betyr så mye.

Hva tenker du om at kapasiteten på dette veistrekket er redusert til 22 % av opprinnelig kapasitet?

At sannsynligheten for å møte rødt lys er 78 %?

Hva betyr dette for alle bilene som passerer her? Hvor mye tid går tapt totalt i løpet av en dag? Uke? Måned?

Hvis 1000 biler normalt bruker 1 time på å passere gjennom dette strekket tar det nå 4,6 timer.

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig