P

Prosjektbeskrivelse (Project Charter)

Prosjektbeskrivelse (Project Charter eller prosjektmandat) er et beslutningsdokument som beskriver målet og rammen for et prosjekt. Prosjekt charteret brukes i de fleste prosjekter inklusive forbedringsprosjekter.

Prosessdesign

Prosessdesign er en metode for å utvikle en formell prosess slik at den innfrir behov, forventninger og krav. Tilnærmingen brukes når en ny prosess skal etableres. Tilnærmingen er også aktuell når en eksisterende prosess skal redesignes.

Prioriteringsmatrise

Prioriteringsmatrisen er et verktøy for å prioritere klart definerte alternativer. Verktøyet er aktuelt når en skal prioritere alternativer basert på vektede kriterier. Verktøyet kan for eksempel brukes i forbedringsaktiviteter for å prioritere løsninger.

Push

“Push” refererer til prosesser som er avhengige av prognoser eller som produserer til lager for å opprettholde en buffer av varer og tjenester. Dette kan medføre ubrukte varer og bortkastet arbeidskraft. Et mål med Lean Six Sigma kan være JIT (Just in Time) eller «Pull» system.

Pull

«Pull» refererer til målet om å få enheter "trukket" gjennom prosessen i takt med kundens etterspørsel. Det motsatte av et «Pull» system er et "Push" system hvor varer eller tjenester gjøres klar / produseres på forhånd, noe som potensielt kan føre til overflødig lager eller avfall. JIT (Just in Time) og Kanban er en del av Pull systemer.

Prøvetaking bias

Prøvetaking bias oppstår når prøver samles inn på en slik måte at de ikke lenger representerer hele populasjonen. Typiske kilder til bias er innsamling av data basert på bekvemmelighet eller forutinntatte vurderinger. Dette kan resultere i data som ikke representerer populasjon du vil undersøke, og du kan trekke feile konklusjoner om populasjonen.

Prøvetaking

Prøvetaking er en måleteknikk hvor et mindre antall representative data brukes for å forstå den større populasjonen. Målet er å ta færrest mulig prøver, mens du fortsatt kan gjøre statistisk forsvarlige vurderinger. Dermed unngår du å bruke tid og penger på å analysere en hel populasjon når det ikke er nødvendig.

Prosessmålinger

Prosessmålinger er alle målinger av en prosess. Målinger er avgjørende for å forstå nåsituasjonen, bevise rotårsaker og ikke minst kvantifisere effekten av forbedringer som er gjort.

Prosesskart

Prosesskart er visuelle verktøy som beskriver hvordan aktiviteter er knyttet sammen for å oppnå et resultat. Prosesskart brukes for formell dokumentasjon av prosesser, for forbedring av prosesser og for design av nye prosesser.

Prosessforbedringsprosjekt

Et prosessforbedringsprosjekt er å gradvis redusere kostnader, syklustid, variasjon eller defekter i en prosess. I Lean Six Sigma benyttes prosjekt metodikken DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) i prosjektgjennomføringen. 

Prosessforbedring

Prosessforbedring refererer til kontinuerlig og gradvis reduksjon av feil, kost og sløsing av tid i en prosess.

Prosessanalyser

Dette er et bredt konsept som innebærer å studere detaljerte prosesskart for å se etter forbedringer. Prosessanalyse og dataanalyser er de viktigste verktøyene i Analyse fasen hvor rotårsaker skal bevises.

Prosess

En prosess er en aktivitet som gjør Input om til Output. En prosess kan involvere mennesker, verktøy, maskiner, materialer og metoder. Et mål med Lean Six Sigma prosjekt er å effektivisere prosesser ved å fjerne sløsing. Dette resulterer i økt omsetning og forbedret kundetilfredshet.

Prosent vrak

Prosent vrak er det motsatte av prosent fullført og nøyaktig, og er andelen enheter som inneholder feil (utenfor kundekrav). Den beregnes ved å dele antall enheter som er feil med det totale antallet enheter som er produsert, og deretter multiplisere med 100 for å få en prosentandel.

Prosent fullført og nøyaktig

Prosent fullført og nøyaktig refererer til prosentandelen enheter som mottas ferdig og korrekt (ihht kundekravene). På engelsk brukes forkortelsen «C & A», eksempelvis i verdistrømsanalyser. Dette er det samme som utbytte.

Process Walk (Gemba Walk)

Process Walk er en informativ omvisning i området hvor arbeidet foregår. Process Walk innebærer strukturerte intervjuer med representative prosessdeltakere for å få en tilstrekkelig og riktig forståelse av prosessen.

Problembeskrivelse (Bakgrunn)

En problembeskrivelse er en tydelig, kortfattet uttalelse om symptomer og målbare effekter av problemer som oppstår i en prosess. En problembeskrivelse unngår diskusjon om årsaker eller løsninger.

Poka-yoke (Feilsikring)

Poka-yoke er et japansk begrep som betyr å feilsikre en prosess. Målet er å eliminere feil ved eksempelvis å gjøre det umulig å montere deler feil. Hvis det ikke går å eliminere feil, kan du se etter muligheter for å unngå feil (eks utarbeide prosedyre), deretter å detektere feil, og til slutt sporbarhet.

Pluss / Minus

Pluss / Minus (Plus/Delta) er en metode for å samle umiddelbare tilbakemelding fra deltakere på et møte, en workshop eller et annet arrangement. Deltakerne blir bedt om å gi input på hva som gikk bra («Pluss») og forslag til forbedringer («Minus»).

Pilot

En pilot er en begrenset test av en løsning før den innføres i full skala. Hensikten med en pilot er å verifisere at løsningen fungerer slik den skal, minimerer risiko og kostnader.

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Book et møte

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig