Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater.
Hva er 5 x Hvorfor?
5 x Hvorfor er en enkel, men effektiv teknikk for å analysere og løse problemer ved å stille spørsmål gjentatte ganger inntil du kommer frem til rotårsaken. Du kan bruke “Hvorfor”-spørsmål eller andre spørreord for å dykke dypere inn i problemet.
5 x Hvorfor kombineres ofte med Fiskebeinsdiagram for en mer omfattende årsaksanalyse. Merk at "5" bare er et tall; det kan være færre eller flere spørsmål avhengig av kompleksiteten.
Video med eksempel på bruk av 5 x Hvorfor:
Eksempler på 5 x Hvorfor
Svaret på spørsmålet "Hvorfor har vi dette problemet?" er den direkte årsaken. Dette er sjelden rotårsaken, så vi må stille flere spørsmål for å komme frem til underliggende årsaker og rotårsaken. Under hver direkteårsak kan det altså være en hel trestruktur med underliggende årsaker og rotårsaker. Stopp når du mener rotårsakene er avdekket og sjekk logikken: Hvis du fjerner rotårsakene blir problemet borte?
Denne tilnærmingen hjelper teamet med å identifisere rotårsaker visuelt, noe som kan gi en bedre forståelse av årsakssammenhenger. Når teamet har en felles forståelse av årsakssammengener blir det enklere å planlegge effektive tiltak.
Kurs hos Lean Tech
Lean Tech tilbyr kurs hvor du lærer å bruke 5 x Hvorfor-teknikken i praktiske sammenhenger. Våre kurs i Lean Six Sigma og problemløsning gir innsikt i hvordan du kan bruke metoden sammen med andre verktøy som prosesskart og Fiskebeinsdiagram for en helhetlig årsaksanalyse.