
Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater.

Hva gjør du når kunden får en tom eske?
Et stort kosmetikkselskap mottok en klage fra en kunde som hadde kjøpt en populær såpe, men da hun åpnet pakken var den tom..
Ledelsen tok klagen på alvor og identifiserte raskt årsaken til feilen.
Samlebåndet som fraktet produktene til distribusjonsavdelingen hadde ingen mekanisme for å oppdage tomme esker. Ledelsen fryktet at problemet kunne gjenta seg, og satte i gang tiltak.
En gruppe ingeniører ble satt på saken og utviklet en avansert løsning: en gjennomlysningsmaskin med høyoppløselige skjermer og bemanning. Deres løsning skulle sikre at tomme bokser ble oppdaget og fjernet før de nådde kunden.
Løsningen var teknisk imponerende, men også kostbar. Prosjektet ble raskt godkjent, da ledelsen mente at kundeklager ville bli langt dyrere på sikt.
I mellomtiden tok en produksjonsarbeider saken i egne hender. Han kjøpte en kraftig elektrisk vifte og plasserte den ved samlebåndet. Resultatet? Tomme esker ble rett og slett blåst av båndet.
Noen ganger er enkle løsninger de mest geniale, spesielt når de bygger på en god forståelse av problemet.
Liker du å løse problemer? Det ligger i vår natur å ville finne løsninger. Men kanskje kompliserer vi ting unødvendig noen ganger slik som i denne historien?
Det er lett å hoppe rett på løsning uten først å bruke tid på å forstå hva problemet faktisk er. Vi setter ofte i gang tiltak før vi har innsikt i rotårsakene.
Når problemet dukker opp igjen, begynner vi ofte å stille spørsmål ved tiltakene: Behandlet vi bare symptomer, og ikke selve årsaken? Det blir som å ta smertestillende i stedet for å behandle selve sykdommen.
Hva er egentlig årsaken(e) til at det oppstår tomme bokser i eksemplet over?
Kan vi gjøre noe med det?
Albert Einstein skal ha sagt at hvis han hadde én time til å redde verden, ville han bruke 59 minutter på å forstå problemet – og bare ett minutt på løsningen.
I kurset prosessforbedring fokuserer vi nettopp på dette: Å forstå problemet og prosessen det oppstår i. Ved hjelp av prosesskartlegging skaper teamet en felles forståelse, og tiltakene blir forankret i fakta, ikke antakelser.
“Make it simple” er ikke bare et ordtak – det er en effektiv strategi for bedre problemløsning.
Takk til Vibeke Holtskog som delte denne historien.
Vil du bli bedre til å løse problemer systematisk?
Last ned vår gratis A3-mal for problemløsning og kom i gang med rotårsaksanalyse og tiltak som faktisk virker.
Lean Tech AS | Kristoffer Robins vei 13
0047 481 23 070
Oslo, Norway
L - Løsningsorientert
E - Engasjert
A - Analytisk
N - Nysgjerrig