Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater.
Prosesskartlegging
«A bad process will beat a good person every time» - W. Edwards Deming -
Hvordan er det med dine prosesser? Er de tilrettelagt for å lykkes?
Er aktivitetene som gjennomføres verdiskapende for kunden? Er flyten mellom aktivitetene god?
Er alle enige om hvordan prosessen skal utføres?
For å forbedre en prosess må vi forstå den. Prosesskartlegging hjelper oss å forstå prosessen.
Fordeler med prosesskart
Prosesskart er visuelle verktøy som beskriver hvordan aktiviteter er knyttet sammen for å oppnå et resultat. Prosesskart brukes for formell dokumentasjon av prosesser, for forbedring av prosesser og for design av nye prosesser.
Symboler og fargekoder for å tydeliggjøre type aktivitet er vanlig å benytte. Det er mange ulike typer prosesskart som egner seg til ulike formål. Felles for dem er at de gjør det enklere for de involverte å forstå sin rolle og hvordan de passer inn i det store bildet.
Prosesskartlegging fokuserer på prosess, ikke på dem som utfører prosessen. Har du en dårlig prosess hjelper det ikke med dyktig mennesker til å utføre prosessen.
Prosesskart er en visuell måte å se hvordan aktiviteter henger sammen.
Her er noen fordeler med å benytte prosesskartlegging:
- Det er en visuell måte å se helheten av prosessen
- Det er lettere for alle som er en del av prosessen å forstå sin rolle og hvordan deres prosess passer inn i det store bildet
- Prosesskart beskriver hvordan alle aktiviteter utføres og hvordan flyten er
- Det kan brukes i forbindelse med opplæring
- Det er lettere å bestemme målepunkter for å forbedre prosessen
- Det vil hjelpe deg med å forstå hvor problemer oppstår, og hvilke årsaker de kan ha
- Det utfyller andre analytiske verktøy ved å gi kilder til data og input som kan analyseres videre
- Det identifiserer mange viktige egenskaper med prosessen som du trenger for å gjøre forbedringer
- Det knytter de enkelte trinnene sammen og synliggjør den totale innsatsen og flyten som er nødvendig for å møte virksomheten og kundens behov
Gjennomføring av prosesskartlegging
- Bestem hvilken prosess som skal kartlegges.
- Definer prosessens start og stopp.
- Bestem aktivitetene som gjøre mellom start og stopp (ikke start for detaljert).
- Inkluder beslutninger og alternative veier.
- Inkluder inspeksjoner / kontroller.
- Identifiser forbedringspunkter.
Det er viktig å beskrive prosessen slik den faktisk er, og ikke hvordan du tror eller ønsker at den er. Da er det viktig å gå dit prosessen faktisk skjer ("Go to Gemba"), spørre og involvere de som utfører prosessen. Still spørsmål og intervju de som er involvert i prosessen.
Bruk gjerne gråpapapir og post-it lapper med ulike farger eller en tavle i prosesskartleggingen. Gjør det enkelt:
«Flow Charts should be as simply as possibly, but not simpler» Albert Einstein
Når prosessen er kartlagt er det enklere å identifisere forbedringer.
Still spørsmål!
Det er spørsmål som leder til forbedringer. Tørr å utfordre etablerte sannheter og dagens praksis. Er svaret "Slik har vi alltid gjort det" er det god grunn til å spørre videre. Det er ingen dumme spørsmål. Her er eksempel på spørsmål som kan brukes i forbedringsarbeidet:
- Hva er formålet med aktiviteten / prosessen?
- Hvordan sikrer vi at formålet er oppnådd?
- Gjennomføres inspeksjoner / kvalitetskontroller? Er disse inkludert?
- Hva skjer dersom inspeksjonen / kontrollen ikke er godkjent?
- Hva påvirker gjennomføringen av aktiviteten?
- Hvor stor variasjon er det i målinger som gjøres?
- Er det aktiviteter som gjøres flere ganger?
- Er det kødannelser i prosessen?
Ulike prosesskart til ulike formål
Det er mange ulike typer prosesskart som egner seg for ulike formål. Her er noen eksempler:
- Aktivitetsflytdiagram visualiserer flyten av aktiviteter og beslutninger mellom et start- og et stoppunkt.
- SIPOC (Supplier - Input - Process - Output - Customer) er et overordnet prosesskart som brukes som prioriteringsverktøy.
- Spagettidiagram kartlegger bevegelse og transport av mennesker, varer og informasjon.
- Verdistrømsanalyse kartlegger prosesstrinn og nøkkelinformasjon som er viktig for gjennomløpstid, flyt- og/eller ressurseffektivitet.
- Swimlane er en variant av aktivitetsflytdiagrammet som inkluderer visuelle svømmebaner som viser hvem som er ansvarlig.
- Prosessvariabel kartlegging hjelper deg å identifisere variabler som kan påvirke kvalitet.
Hvilket prosesskart egner seg for din utfordring?
Lean Tech fasiliterer prosesskartlegginger. Ta kontakt om du er interessert!