Øke leveringsevnen
Bedriften ønsker å øke leveringsevnen sin for å få mer fornøyde kunder og ansatte.
Når bedriften ikke leverer til avtalt tid blir kunden misfornøyd og misfornøyde kunder medfører redusert omsetning.
Uforutsigbare prosesser, forsinkelser og tidspress skaper misnøye blant ansatte.
Måltall / CTQ (Critical to Quality): Leveringsevne
Scope: Leveringsevne for "Express" og "Manufacturing to Order" skal forbedres innen utgangen av året.
Definisjoner / Operational definition:
Leveringsevne er hvor stor andel av ordrene som blir levert til avtalt tid. Avtalt tid er "First confirmed delivery date". Tidspunkt for levering er "Delivery date". Dataene hentes fra ERP systemet.
"Express" er produkt som er tilgjengelig på lager og som har en leveringstid på 14 dager.
"Manufacturing to order" er produkt som produseres når produktet er bestilt og har en leveringstid på 21 dager.
Overordnet prosesskart for prosessen:
Mål: Øke leveringsevnen fra
....
Leveringsevnen er i gjennomsnitt 851% hittil i år. 30% av ordrene er mer enn 10 dager forsinket. Graf med ukentlig leveringsevne viser at leveringsevnen er lavest i sommerukene og i uke 18.