Meget engasjert og hadde fokus hele veien. Holdt seg til agenda. Blid og hyggelig.
Læringsmål
- Identifisere kundebehov og definere relevante KPI-er.
- Velge prosjekter som er i tråd med strategiske prioriteringer.
- Omsette strategiske mål til konkrete, handlingsrettede mål.
- Innføre strukturer for operasjonell kontroll (visuell styring, prosessdesign, lederens standard arbeid, 5S og forebyggende vedlikehold).
- Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg.
- Styrke lederskap for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid.
- Utvikle ferdigheter for å implementere og opprettholde endringer.
Målgruppe
Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.
Kursinnhold
Du lærer metoder og verktøy for å:
- Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen.
- Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften.
- Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater.
Kurstema
- Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål.
- Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede.
- Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene.
- Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål.
- Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse.
- Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon.
- Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet.
- Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet.
- Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse.
- Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner.
- Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt.
- Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging.
Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.
Verktøy & metoder
- Brainwriting
- Voice of the Customer (VOC)
- Kravtre
- Definere KPI'er (viktige måltall)
- «Operational definition»
- Strategisk målstyring
- Process Walk / "Gå dit det skjer"
- Problembeskrivelse
- Spesifikke mål
- Prosjektutvelgelse
- Project Charter
- Kommunikasjonsplan
- Kontekstdiagram
- Overordnet prosesskart (SIPOC)
- Prosessvariabel kartlegging
- Verdistrømskartlegging
- Prioriteringsmatrise
- 5S
- Forebyggende vedlikehold (OEE)
- Lederens standard arbeid
- Visuell ledelse og tavlestruktur
Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gås grundig gjennom.
Kursbevis & sertifisering
Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager.
Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, og godkjent innføring av minst en av metodene som gjennomgås i kurset.
Innføringen må godkjennes av Lean Tech basert på dokumentasjon, bedriftsbesøk eller presentasjon.
Gjennomføring
Kurset arrangeres på forespørsel og kan skreddersys bedriftens behov.
Egne data kan benyttes i eksempler og oppgaver hvis ønskelig.
Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen.
Nettkurs kan startes når du vil og du har tilgang i et år. Du har ubegrenset antall forsøk på flervalgseksamen.
Lunsj, forfriskninger og drikke under kursdager i klasserom er inkludert, og du mottar kursbevis ved fullført kurs.
Lokale
Kurssted varier, se kurssted som er oppgitt i kurskalenderen.
Lean Tech holder til i Kristoffer Robins vei 13 (0978 Lørenskog) og setter opp kurs her.
Vi har avtale med Thon hotels, og setter opp kurs andre steder ved behov.
Påmelding
Kursholder
Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder:
"This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer... "
Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hun har praktisert Lean Six Sigma siden 2002, fullført flere Black belt prosjekter og sertifisering hos Cytec (2004) og IASSC (2017).
Sissel bruker Lean Six Sigma til å oppnå målbare resultater og ønsker at kursdeltagere skal lykkes med forbedringer. Derfor fokuserer hun på praktisk anvendelse.
Tilbakemeldinger:
"Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde"
Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen
"Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit"
Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen
"10/10 flink til å nå alle"
Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen
"Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)"
Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen
"Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig"- Kursdeltager fra EWOS
"Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget"- Kursdeltager fra EWOS
Anonyme tilbakemeldinger:
"Oversiktlige presentasjoner og bra forklart."
"Jeg syntes det var meget innholdsrikt, med gode eksempler som fikk raskt i gang tankeprosessen."