V

Voice of the Customer (VOC)

Kundekrav (VOC) er kundens behov og forventninger, spesifisert med målbare størrelser. Kundespesifikasjoner bør inkluderer både et mål for den målbare størrelsen og en toleranse som bestemmer tillatt variasjon. Informasjon om kundekrav kan innhentes på flere måter, f.eks spørreundersøkelser og intervjuer.

Visuell ledelse

Visuell ledelse Visuell ledelse er å gjøre arbeidsplassen visuelt lett å arbeide i. Dette inkluderer å gjøre det enkelt å identifisere enheter og materialer, oppdatere folk om status for prosessene, vise hvordan prosessen fungerer og synliggjøre hva som skal gjøres videre.

Verdistrømsanalyse / Verdistrømkartlegging

Verdistrømsanalyse er et verktøy for å identifisere og eliminere sløsing i en prosess. En verdistrøms- kartlegging visualiserer flyten av aktiviteter, og inkluderer relevant informasjon om prosessene. Dette kan være lagerbeholdning, syklustider, omstillingstider, ventetid, forsinkelser, gjennomløpstid, # feil, etc.

Når nåsituasjonen («As-Is») er kartlagt er neste steg å skape flyt ved å eliminere sløsing. Et fremtidig («To-Be») prosesskart lages basert på forbedringene som er identifisert.

Verdistrøm

En verdistrøm er hele kjeden av aktiviteter som gjennomføres for å skape Output av Input. Den starter med første Input til en prosess og slutter med Output fra den siste prosessen i verdikjeden / verdistrømmen.

Verdiskapende aktiviteter

Verdiskapende aktiviteter er alle aktiviteter som tilfører verdi til kunden og oppfyller følgende 3 kriterier: 4. Innebærer en endring av input til prosessen 5. Utføres riktig første gang 6. Kunden er villig til å betale.

Verdiaktiverende aktiviteter

Verdiaktiverende aktiviteter er aktiviteter som ikke tilfører verdi direkte til en kunde, men som må utføres for å lykkes med verdiskapende aktiviteter senere. Uttrykk som "Ikke-verdiskapende, men nødvendige» eller "Aktiviteter som gir forretningsverdi" brukes også på disse aktivitetene.

Venting

Intern venting er når en kollega er inaktiv fordi de ikke kan fortsette arbeidet før en annen kollega eller avdeling gir de nødvendige delene eller informasjonen for å fortsette. Venting refererer også forsinket levering hos kunde. Venting er en av de 8 formene for sløsing.

Variasjon

Variasjon er en egenskap ved datasett som handler om hvor stor spredning dataene i datasettet har. Variasjon måles oftest ved standardavvik eller varians; en høy verdi indikerer stor spredning i verdiene, mens en lav verdi indikerer tett grupperte verdier / liten spredning. Variasjon kan også måles som Range som er differansen mellom høyeste og laveste verdi i datasettet.

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Book et møte

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig