K

Kaizen event

Kaizen Event er en metode for planlegging og gjennomføring av forbedringsaktiviteter som er komprimerte i tid. Det er særlig aktuelt å velge Kaizen Event som tilnærming når en arbeids eller produksjonsprosess må stanses for å gjennomføre forbedringsaktiviteten.

 

Kvartil

Et kvartil er en fjerdedel av et datasett. Hensikten med å dele inn i kvartiler er å studere eksempelvis de laveste 25% av datasettet, eller topp 25%. Box Plot er grafisk fremstilling som bruker kvartiler.

Kvalitetskostnader / Cost of Poor Quality (COPQ)

Det kan være utfordrende å tallfeste kvalitetskostnadene. Kvalitetskostnader blir av denne grunn ofte sammenlignet med et isfjell hvor de tallfestede kvalitetskostnadene er toppen av isfjellet mens indirekte kvalitetskostnader skjuler seg under overflaten.  

Kundeverdi

Kundeverdi handler om at verdien av et prosessresultat (Output) er definert av kunden. Nøkkelen er å definere hva som er av verdi for kunden og fokusere på at Output fra prosesser gir denne verdien.

 

Kundekrav (Voice of the customer)

Kundekrav (VOC) er kundens behov og forventninger, spesifisert med målbare størrelser. Kundespesifikasjoner bør inkluderer både et mål for den målbare størrelsen og en toleranse som bestemmer tillatt variasjon.

 

Kundefokus

Kundefokus handler om å forstå behovene til en kunde. En kundefokusert organisasjon forstår hva som virkelig betyr noe for kundene. Et riktig kundefokus resulterer i økt kundetilfredshet ved at behovet til kunden er forstått, spesifisert og prosessene er designet for å tilføre verdi, eliminere feil og sløsing.

Kunde

Bredt definert er en kunde enhver person (eller gruppe personer) som mottar produkter eller tjenester. I en Lean Six Sigma kontekst refererer kunde til alle som mottar output (informasjon, varer, tjenester, etc.) fra en prosess. Derfor, avhengig av prosessen, kan en kunde inkludere personer både interne og eksterne for organisasjonen eller virksomheten.

Kost nytte matrise

En kost-nytte matrise er et 2 x 2 rutenett som hjelper deg å vurdere løsninger basert på effekt og innsats. Det er en rask måte å filtrere bort løsninger som kanskje ikke er verdt innsatsen. De beste løsningene er de som krever liten innsats å innføre, men har stor effekt.

Kost nytte analyse

Kost nytte analyse er et beslutningsverktøy for å sammenligne kostnader (negative resultater) kontra fordeler (positive resultater) av en foreslått endring i en prosess. Kostnadene kan omfatte arbeidskraft, utstyr, materialer og tid. Fordelene inkluderer ofte økt kundetilfredshet, økte inntekter, kostnadsunngåelse og redusert syklustid.

Korrelasjonskoeffisient

En korrelasjonskoeffisient er et statistisk konsept, uttrykt som bokstaven "r" som måler styrken og retningen på forholdet mellom to faktorer ("X" og "Y"). Retningen på forholdet kan være positiv eller negativ. En positiv korrelasjon betyr at når verdien av X (faktoren på x-aksen) øker, så øker også Y (faktoren på y-aksen).

Kontinuerlig forbedring

Kontinuerlig forbedring (KF) er inkrementelle forbedringer av eksisterende produkter, prosesser og tjenester. Kontinuerlig forbedring med Lean Six Sigma bruker en datadrevet tilnærming og prosessanalyser for å løse problemer.

Kontinuerlige data (Variabel data)

Kontinuerlige data refererer til data som måles med et måleinstrument (klokke, linjal, skala, termometer, kilometerteller, etc.) og som gir mening å dele inn i mindre enheter (f.eks. tid, vekt og temperatur).

Kapabilitet

Kapabilitet er hvor godt Output (resultat) målinger fra prosessen tilfredsstiller kundens krav. God kapabilitet betyr at de fleste Output (resultat) fra prosessen er innenfor kundekravene, mens dårlig kapabilitet betyr det motsatte.

Kanban (signal)

Kanban er et japansk begrep som betyr "kort" eller "brett" og indikerer en eller annen form for signal (visuelt eller hørbart) i en prosess. Kanban er en del av Just in Time (JIT) og Pull hvor signalet indikerer at det er på tide å bestille varer, prosessere en enhet eller gå videre til neste trinn i en prosess.

Kontakt

Lean Tech AS | Snøfonna 5

0047 481 23 070

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Lørenskog, Norway

Book et møte

Lean

L - Løsningsorientert

E - Engasjert

A - Analytisk

N - Nysgjerrig

Motta nyhetsbrev

 
* nødvendig