Interne feil
Intern feil refererer til eventuelle feil i en prosess som identifiseres og elimineres slik at de ikke blir levert til kunden.
Intern feil refererer til eventuelle feil i en prosess som identifiseres og elimineres slik at de ikke blir levert til kunden.
En interessent er enhver person som er berørt av eller kan påvirke en prosessforbedring. Interessenters interesser bør alltid tas med i betraktningen av prosjektet. Kontekstdiagram kan brukes til å kartlegge interessenter.
En inspeksjon er et prosesstrinn som er opprettet for å avgjøre om et produkt eller en tjeneste har feil. Hvis inspektøren oppdager en feil, fører dette til et omarbeidstrinn. Inspeksjon tar tid og omarbeid gir merkostnader.
Input målinger beskriver input til prosessen; Det er vanlig å måle mengde eller volum og kvalitet av Input for å forstå deres innvirkning på en prosess.
Input er ressurser (produkt, tjeneste, data, arbeidskraft, etc.) som behøves i prosessen og som leveres av leverandører («Suppliers»). Input er det andre trinnet i SIPOC, som er et overordnet prosesskart.
I & MR charts er kontrolldiagram som brukes for enkeltverdier av kontinuerlig data. Det er to diagrammer; "I" står for "Individual" og viser hvert datapunkt, mens "MR" står for "Moving Range" og viser den absolutte differansen mellom hvert par av påfølgende måling.
Improve er den fjerde fasen av DMAIC hvor fokus er å finne forbedringer basert på funnene som er gjort i analysefasen. Når mulige tiltak & løsninger er identifisert, evalueres de basert på kriterier som er viktige (eks effekt på rotårsak, kost, tid, drift & HMS).
Ikke-verdiskapende aktiviteter er alle aktiviteter som IKKE oppfyller følgende de 3 kriterier: 1. Innebærer en endring av input til prosessen 2. Utføres riktig første gang 3. Kunden er villig til å betale.
Lean Tech AS | Snøfonna 5
0047 481 23 070
Lørenskog, Norway
L - Løsningsorientert
E - Engasjert
A - Analytisk
N - Nysgjerrig