Efficiency (effektivitet for bedriften)
«Efficiency» måler hvor mye ressurser som kreves for å oppnå ønsket resultat av en prosess.
«Efficiency» måler hvor mye ressurser som kreves for å oppnå ønsket resultat av en prosess.
Etterspørselsutjevning innebærer bruk av teknikker for å redusere variasjon i kundens etterspørsel.
Dette er spesielt relevant når det er store svingninger i kundens etterspørsel grunnet eksempelvis sesongvariasjoner (eks leie av sommerhus). Klassiske teknikker innebærer gode kjøp i lavsesong eller andre insentiver for å utjevne etterspørselen.
«Effectiveness» er en måling som refererer til hvor godt Output / resultat fra en prosess oppfyller kundens krav. Det er tett knyttet til kundetilfredshet.
Ekstra prosessering er å legge til flere funksjoner eller produsere et produkt eller en tjeneste av høyere kvalitet enn det kunden krever.
Ekstra prosessering kan også være at flere gjør den samme jobben (eks utfører den samme kvalitetskontrollen), som refereres til som redundans. Dette er en av de 8 formene for sløsing.
En ekstern feil er en defekt vare, enhet eller annen form for Output / resultat fra en prosess som når helt frem til kunden. Eksterne feil fører til misnøye hos kundene, og kan være svært kostbare, da kundens tillitt til bedriften svekkes og må styrkes igjen.
Lean Tech AS | Snøfonna 5
0047 481 23 070
Lørenskog, Norway
L - Løsningsorientert
E - Engasjert
A - Analytisk
N - Nysgjerrig